5 неща, които усложняват живота на системните администратори – размисли за деня на системния администратор

от | юли 27, 2018 | ИТ Инфраструктура

В последния петък на юли, от 2000 г. насам, се чества денят на системния администратор. Поне веднъж годишно, на този неофициален празник, изразяваме своето уважение и благодарност към властелините на техниката, които със своята работа улесняват живота ни. На тазгодишния ден на системния администратор помолихме нашите колеги администратори да споделят пет неща, които правят ежедневната им работа по-трудна, отколкото е необходимо.

1. Прекъсвания на работата

На първо място в списъка с неща, от които системните администратори често се оплакват, са честите прекъсвания на работата, които пречат на концентрацията. Това често е следствие от недостатъчното разбиране и уважение към дейността на администраторите, според мотото: „Ако не става въпрос за инсталирането на новия ми компютър, работата не е кой знае колко важна.“ Но мониторингът на сложни системи изисква висока степен на прецизност и концентрирана работа – и това е само една малка част от множеството ежедневни задължения на специалистите в IT сферата. Честите и непланирани прекъсвания струват както време, така и енергия – факт, с който вероятно всички сме добре запознати.

2. Неправилно подредени приоритети

Неправилната подредба на приоритетите на задачите, свързани с компютърната поддръжка, често води до нежелани прекъсвания, както и до загуба на време, като такова например прекарано в обяснения защо инсталацията на най-новата версия на Office е по-маловажна от конфигурирането на DDoS защитата на фирмения уеб сървър. Макар да е естествено да считате вашите собствени задачи за най-важни и всяко закъснение за лично бедствие, все пак трябва да се доверите на IT специалистите, когато става дума за това, кои задачи в даден момент имат по-висок приоритет.

3. Лошо документирани или недокументирани проблеми

Изведнъж не мога вече да изпращам нови бюлетини, но пощата ми трябва непременно да бъде пусната днес!“ Администраторите ще направят всичко възможно, за да разрешат проблема Ви своевременно, но допълнителна помощ от Ваша страна, като скрийншоти на съобщения за грешки и подробно описание на това как е възникнал проблемът, ще помогне за бързото намиране на подходящо решение.

4. Сваляне на съмнителни файлове и софтуер

Самоволно инсталиран софтуер, често изтеглен от ненадеждни източници, може да носи със себе си malware (зловреден код) от различен тип – шпионски или рекламен софтуер, или дори криптиращи троянски коне (ransomware).  Освен, че подобен зловреден софтуер представлява проблем сам по себе си, той може да нанесе щети върху други важни софтуерни компоненти на локалната машина. Друг проблем, за съжаление често разпространен, е свалянето на филми, сериали и други мултимедийни файлове на корпоративни работни станции и дори сървъри. В такива случаи, от една страна, самият потребител често преминава законовите норми, нарушавайки авторските права, а от друга, подобни действия увеличават риска от заразяване и компрометиране на цялата корпоративната мрежа. Освен това, свалянето и качването на тези често големи файлове (щом има място на сървъра, естествено, се теглят HD версии на любимите сериали) генерира висок мрежов трафик и заема голяма част от капацитета на фирмената мрежа, като също така не е и рядко срещано пападането им в централния бекъп сторидж. Скоростта на интернет връзката става непоносимо бавна. И така, на кого ще се обадите? Ловци на духове!? – Не, разбира се, а на системните администратори, които първо трябва да разберат откъде идва нетипичното мрежово натоварване.

5. Грешки в IT политиките

Това, което не е налице в много компании, но поне частично може да реши редица от горепосочените проблеми, e подробна ИТ политика, която регламентира точно кой какво може да прави по отношение на IT инфраструктурата на компанията и кой е отоворното лице за контакт при даден проблем. Често се случва проблеми, които всъщност се отнасят до програмни грешки или лошо функциониращи софтуерни интерфейси, да бъдат предавани на системните администратори, вместо на съответните разработчици на софтуер. Също така, много от служителите не са наясно с това, как инсталирането на „безобидна“ малка програма на корпоративен компютър може да доведе до драматични последици. Ясните правила и редовното обучение биха могли да спестят на системните администратори нерви, а на бизнеса – време и пари.

След всичко казано дотук – честит ден на системния администратор и на всички наши колеги администратори! Ще се опитаме да ви улесняваме и за в бъдеще, а не само на този ден в годината.

 

 

Споделете

 

IT блог / IT новини от Iphos IT Solutions

Актуалнoто и важното от ИТ бранша днес. Технологични новини и мения по темите ИТ сигурност, компютърна поддръжка, ИТ мениджмънт, разработка на софтуер и уеб. Важните неща за бизнеса – точно, ясно и разбираемо.

Следвай ни тук